u bent hier

Be.Wan organiseerde vorig weekend een Be-hackathon in de lokalen van Wagon in de coworking space co.station in Brussel. Een 70-tal studenten, verdeeld in groepjes van 4 ontwikkelaars, kregen de opdracht om in 36 uur tijd een smartphone app te ontwikkelen die personen met een handicap helpt bij dagelijkse activiteiten.

AnySurfer was aanwezig tijdens de startdag van het project op 18 maart. Eerst presenteerde Gilles Boon van Be.Wan het verloop van het hackaton-weekend. Daarna was er een presentatie door Creth, een adviescentrum over hulpmiddelen voor mensen met een handicap. Ze vertelden de studenten hoe mensen met een handicap smartphones gebruiken, welke hulpmiddelen ingebouwd zijn in de verschillende besturingssystemen en welke bijkomende hulpmiddelen er op de markt zijn. Zoals bijvoorbeeld een brailleleesregel of een schakelaar. Vincent Collin benadrukte dat het belangrijk is om apps altijd te laten testen door meerdere gebruikers.

Daarna was het de beurt aan onze collega Bart De Clercq. Hij demonstreerde de verschillende toegankelijkheidsopties die in iOS en Android beschikbaar zijn. Deze maken de smartphones heel bruikbaar en heel populair bij mensen met een handicap. Maar ontwikkelaars hebben ook hier een belangrijke rol om hun toepassingen toegankelijk te maken. Zelfs een app die er eenvoudig uitziet, kan toch onbruikbaar zijn als hij niet volgens de standaarden is ontworpen. Bart gaf het voorbeeld van de Uber app die aanvankelijk goed toegankelijk was en ook vaak door blinden werd gebruikt. Na een update van de app was de belangrijkste knop plots niet meer bruikbaar voor VoiceOver, de screenreader van Apple waardoor blinden geen Uber auto meer konden bestellen. Ontwikkelaars moeten dus steeds toegankelijkheid in gedachten houden want het ontwerp en de manier van coderen, zijn bepalend voor de bruikbaarheid van de app. Bart eindigde zijn presentatie met concrete technieken om toegankelijke apps te bouwen.

Na deze presentaties was er de gelegenheid voor Hackaton-deelnemers om ideeën uit te wisselen en vragen te stellen. We merkten een grote motivatie en leergierigheid bij de studenten. Ook personen met een handicap waren aanwezig om vragen te beantwoorden, te reageren op de voorstellen van de studenten en om hen te vertellen welke problemen ze bij dagelijkse activiteiten ondervinden en waarbij apps misschien kunnen helpen.

Na 36 uur programmeren, maakte de jury op zondagavond 28 maart de vier winnende applicaties bekend. Hoewel ze nog niet helemaal operationeel zijn, zien we toch een groot potentieel in de ontwikkelde apps. We hebben niet de kans gehad om de apps op hun toegankelijkheid te beoordelen. We stellen vast dat alle apps voor het Android-platform werden ontwikkeld, terwijl de grote meerderheid van de blinde gebruikers voor Apple-toestellen kiest.

Eerste plaats: Metro

Deze app is vooral bedoeld voor blinden en slechtzienden. Aan een bushalte of op het perron van de metro komen vaak meerdere lijnen voorbij en het is vaak enkel visueel aangegeven welke bus, tram of metro eraan komt. De app lost dat probleem op door met een synthetische stem het lijnnummer en de richting aan te kondigen van elk naderend voertuig. De gegevens zijn afkomstig van een API die de uitbater van het openbaar vervoer ter beschikking stelt (voor hun demo gebruikten de studenten de gegevens van de Londense metro).

Tweede plaats: EasyVoice

Een lid van het groepje dat deze app maakte heeft een kind met een handicap. Door die handicap heeft het kind onder andere problemen om te spreken. Hij gebruikt al een tablet met een app die hem toelaat om vooraf opgenomen zinnen uit te laten spreken. Het grootste ongemak van deze oplossing is dat het kind altijd en overal zijn tablet moet meenemen en ook dat is door zijn handicap niet evident.

De EasyVoice app die tijdens de hackaton werd ontwikkeld, draait op een smartwatch en heeft geen internetverbinding nodig. Zo heeft het kind dit hulpmiddel altijd aan de pols bij zich, waar het gemakkelijk bruikbaar is.

Derde plaats: Swipe

Voor sommige personen is het gebruik van een telefoon te complex, bijvoorbeeld voor iemand die getroffen is door de ziekte Alzheimer. Deze app vereenvoudigt het gebruik van een telefoon drastisch.

Swipe biedt twee mogelijkheden om snelkoppelingen toe te wijzen aan bepaalde telefoonfuncties:

  • Een patroon tekenen op het scherm
  • De telefoon in de buurt brengen van een "Near Fied Communication" of NFC-tag : het eenvoudig in de buurt brengen van telefoon en NFC-tag start bijvoorbeeld een telefoongesprek naar een familielid of naar de hulpdiensten.

Vierde plaats: Pin It

Ook deze app werkt met NFC-tags en is hoofdzakelijk bedoeld voor blinden en slechtzienden. De app werkt volgens het principe van de labelpen, een apparaatje dat sinds enkele jaren op de markt is voor deze doelgroep. Het idee is dat je NFC-tags kleeft op allerlei voorwerpen zoals drankverpakkingen, medicijnen, kleding ... en tegelijk in de app inspreekt om welk voorwerp het gaat. Als je later opnieuw de NFC-tag scant, herhaalt de app de informatie die je voor dit voorwerp hebt ingesproken.

Reacties

Reageer als eerste

Reageer

Velden met een * zijn verplicht.