u bent hier

De eerste voorwaarde voor een toegankelijk PDF-document is dat het brondocument goed toegankelijk is. Hou dus rekening met onze richtlijnen voor toegankelijkheid van Word-documenten.

Vervolgens zet je het Word-bestand om naar PDF. Daarvoor bestaan heel wat gratis plugins of virtuele printers, maar deze leveren geen goed gestructureerde PDF-documenten op. Gebruik daarom de functie "opslaan als PDF" .

Windows

  1. Kies voor "Bestand > Opslaan als..." en selecteer PDF als formaat.

    Opslaan als velden meet meer opties link

  2. Klik daarna op de link "Meer opties"
  3. Selecteer de knop "Opties" in het dialoogvenster "Opslaan als"

    screenshot opties knop

  4. Onder het kopje "Inclusief niet-afdrukbare informatie" :
    • Vink "Documenteigenschappen" aan
    • Vink "Labels voor documentstructuur voor toegankelijkheid" aan : dat zorgt ervoor dat je PDF document getagd is.

    screenshot Opties dialoogvenster

  5. Vink de optie "Bitmaptekst als lettertypen niet mogen worden ingesloten" uit onder het kopje "PDF-opties" .
  6. Klik op Ok om het dialoogvenster "Opties" te verlaten.
  7. Klik "Opslaan" om het Word-document als PDF-bestand op te slaan.

Stappen 2 tot 6 moet je normaal gezien slechts eenmaal uitvoeren. Word zal deze opties onthouden voor toekomstige documenten.

Mac

  1. Kies voor "Archief > Opslaan als..." en selecteer PDF als formaat.
  2. Vink aan "Geschikt voor elektronische distributie en toegankelijkheid (maakt gebruik van Microsoft online-service)".

    screenshot Opslaan Mac

  3. Klik op "Exporteren".

Je hebt nu een theoretisch toegankelijk PDF-document gemaakt. De volgende stap is om het PDF-document op toegankelijkheid te testen.


Reacties

Reageer als eerste