CMS

Een content management system (CMS) laat u toe uw website te beheren (pagina's toevoegen, bewerken) vanuit één centrale plek. De toegankelijkheid van uw website staat of valt niet met het CMS dat u kiest. Het kan u wel ondersteunen (of hinderen) bij het publiceren van toegankelijke pagina's.

Is het ene CMS toegankelijker als het andere?

Een beetje. Het hangt er vooral vanaf hoe u het CMS configureert, welke plugins u gebruikt en wat voor inhoud u publiceert. Microsoft Sharepoint is een buitenbeentje. Er zijn aanzienlijk meer inspanningen nodig om met dit CMS een toegankelijke website te bouwen.

Er kan wel een groot verschil zijn in de toegankelijkheid van de backend van het systeem. Zie verderop.

"Communities" rond een CMS zijn heel belangrijk. Gebruikers helpen elkaar verder en ze dienen 'bugs' in waarop de makers aanpassingen of 'fixes' doen. Op die manier verbetert het systeem continue.

In het artikel Content Management Systems and Accessibility vindt u interessante bronnen over de meest courante CMS'en.

Een toegankelijke backend

Kunnen alle collega's, inclusief degene met een beperking, alle functionaliteiten van het CMS gebruiken? Voor een eenmanszaak is dit in de meeste gevallen geen aandachtspunt. Een organisatie (bijvoorbeeld een overheidsdienst) met een groot aantal medewerkers staat hier wel best bij stil.

What You See Is What You Get (WYSIWYG)

Elk CMS komt standaard met een editor om inhoud in te voegen.

Dat kan een teksteditor zijn maar in meeste gevallen is het een WISIWYG-editor. De meest populaire zijn TinyMCE en CKEditor. In de blogpost geschikte WYSIWYG vergelijken we de twee.

screenshot CKeditor

De keuze van editor en de opties die een redacteur ter beschikking heeft, zijn van groot belang voor de toegankelijkheid van de gepubliceerde pagina's. Beperk de opties liefst tot het noodzakelijke:

  • invoegen van koppen (h2 tot en met h6), laat het CMS de paginatitel automatisch als h1 markeren
  • invoegen van lijsten (ul en ol)
  • afbeeldingen met alt-tekst toevoegen
  • links toevoegen
  • tabellen toevoegen (th en td)

Door alle andere toeters en bellen achterwege te laten, beperkt u de potentiële problemen die een redacteur kan veroorzaken.